donderdag 9 augustus 2018

Happy summer hair


Mijn zomergarderobe shop ik vaak in de sale want voor het zomerseizoen en voor de vakantie moet al genoeg gekocht worden qua SPF en aftersun, niet alleen voor gezicht en lichaam maar ook mijn haar bescherm ik goed.

Sinds ik mijn haar niet meer verf is het al een stuk gezonder maar nu de onderkant ongeveer tot de behaband op mijn rug reikt is een goede verzorging in de zon echt een must. Langs de weg zie je misschien we van dat inmiddels gele hoge gras staan? Datzelfde effect heeft de felle zon ook op je haar, het is bij mij echt een paar keer flink misgegaan waardoor ik aan het eind van de zomer een bosje poreus en breekbaar haar had overgehouden aan die heerlijke dagen aan het strand. Inmiddels weet ik beter en is dat bosje stro verleden tijd. Een enorme hoeveelheid producten is niet nodig, zorg voor een goede shampoo en een beschermend product en eventueel een lekker masker.


UV straling, zout zeewater en chloor uit het zwembad beschadigen het haar enorm. UV stralen tasten keratine aan waardoor het haar flexibiliteit en kracht verliest. Eigenlijk heb je drie producten nodig om je lokken te helpen de zomer goed door te komen.

Een beschermend product als je veel uren in de zon doorbrengt is dus een must om je haar soepel en veerkrachtig te houden. Een milde shampoo verwijderd alle restjes zout, chloor, transpiratie en talg (de warmte activeert de talgproductie waardoor je haar vetter kan worden bij de aanzet). Een speciaal voedend masker zorgt ervoor dat je haar intensief gevoed wordt en dat kroezen of pluizen door het uitdrogen tot een minimum beperkt wordt.

Ik zet graag een aantal persoonlijke favorieten voor je op een rijtje. Laten we beginnen bij de bescherming voor overdag, op vakantie was ik mijn haar s'avonds dus houd ik even de volgorde bescherming, shampoo en masker aan.


Er zijn veel verschillende soorten leave-in bescherming, er zijn crèmes, luchtige fluides of ultralichte sprays en natuurlijk ook olieproducten. Wat voor jou werkt ligt een beetje aan je haartype. Ik heb fijn krullend haar dus een te rijke crème maakt mijn haar te zwaar en vettig. Een olie lukt meestal wel maar dan moet ik uitkijken dat ik die niet te royaal aanbreng. Een luchtige spray of lotion werkt op mijn haar meestal het beste heb ik ervaren. Beschermende producten zijn zo samengesteld dat je ze meerdere malen per dag kan aanbrengen.

Dik en opstandig haar dat de neiging heeft om te kroezen en pluizen? De System Professionel
Solar Sealing cream is een rijke crème die het haar beschermt tegen UV straling, zout en chloor en het haar makkelijker doorkambaar maakt.

Liever iets luchtiger? De Spray réparateur van Phyto Plage is een lekkere luchtige fluide die het haar beschermt en tegelijk ook herstelt, in dezelfde reeks is er ook een hele fijne waterbestendige olie die het haar beschermt tegen zon, zout en chloor en meteen zorgt voor een wetlook effect glans.

De Solar Sublime spray is de lichtste bescherming die ik kon vinden, deze luchtige mist vormt een schild tegen uitdrogende factoren en de lichte textuur verzwaart het haar niet, zelfs niet na een paar keer per dag aanbrengen. De heerlijke geur van perzik en nectarine is een heel fijn pluspunt.


Een frisse lauwwarme douche aan het eind van een warme dag is echt een weldaad, verwen je haar met een milde shampoo om alle chloor, zout, zand, transpiratie en restjes beschermend product te verwijderen. De Color Extend Sun van Redken is een verzorgende shampoo met UV filter die je haar mild reinigt maar ook alvast de basis legt voor de bescherming tegen UV straling. Deze shampoo is vooral erg geschikt om je haarkleur (natuurlijk of uit een flesje) te behouden en te voorkomen dat deze vervaagt door het zonlicht. De geur van de Redken Color Extend sun lijn is op en top zomers, bij Redken zijn ze erin geslaagd de zomer in een geur te vangen. Na het wassen voelt mijn haar lekker schoon en mijn haar glanst weer.

Liever nog milder? De shampoo's van Phyto en Collistar zijn heel erg mild van samenstelling, beide bevatten geen Sodium lauryl en laureth sulfaat. De Phyto-Plage après soleil is een naar tiarébloemen geurende shampoo voor je haar en je lijf, dus dat scheelt weer een tube in de toilettas. De Collistar aftersun crèmeshampoo is een rijke crèmeshampoo met een zwoele zomerse geur die je haar reinigt maar meteen intensief verzorgt zodat een conditioner niet persé nodig is.


Als ik toch het gevoel heb dat de hoeveelheid zon en zee iets teveel van mijn haar vraagt dan gebruik ik na de shampoo een speciaal aftersun masker. Een gewoon haarmasker kan natuurlijk ook maar de speciale aftersun varianten hebben net dat beetje extra om je haar beter te beschermen tegen de zon en haar te herstellen na de blootstelling hieraan.

Shea en Capaucu boter zorgen ervoor dat zelfs haar dat flink door de zon beschadigd is weer soepel wordt. Nu is voorkomen natuurlijk altijd beter dan herstellen maar als het dus even misgaat heb je een redmiddel bij de hand. Dit rijke masker doet zijn werk in 2-5 minuutjes dus je bent lekker vlot klaar. Ik gebruik het masque reparateur van Phyto vooral op lengtes van mijn haar om het zacht maar ook lekker doorkambaar te maken.

Ook het Solar Sublime masker van L'Oréal Professionel is razendsnel, in 2 à 3 minuten zorgt de geavanceerde formule ervoor dat de haarvezels omhult worden met een beschermend laagje. Ook dit product uit de Solar Sublime lijn ruikt heerlijk naar sappige perzik.

Als je haar echt toe is aan wat extra liefde dan zorgt het Redken after sun er in 5 tot 15 minuten voor dat je door de zon gestresste haar weer opgelucht ademhaalt. Het hydraterende gel-crème masker zorgt ervoor dat je (gekleurde) haar weer mooi gaat glanzen.

Totally of topic maar hoe leuk zijn deze ananas zwembandjes?

Tenslotte nog wat gouden tips:

Ik ben niet altijd even consequent maar het loont echt om je haar na het zwemmen in de zee of het zwembad even uit te spoelen onder de douche, het zout en chloor zorgen er in combinatie met de felle zon voor dat je haar verkleurt en uitdroogt, natuurlijke highlights van de zon zijn leuk maar een bosje stro niet. Even uitspoelen dus en eventueel een nieuw laagje beschermende spray zijn geen overbodige luxe, zeker niet als je geverfd haar hebt.

Als je dan toch aan het eind van de dag nog een duik neemt, spoel je haar dan uit onder de douche bij het zwembad en verdeel dan meteen een haarmasker over de lengtes van je haar. Mijn manier om een beetje vals te spelen, ik spoel mijn haar uit, maskertje erin, haren vastzetten met een grote klem en vervolgens nog even opdrogen, spulletjes bijeen rapen en in het vakantiehuisje douchen en haren wassen. Zo heeft het masker ruim de tijd gehad om in te trekken en het scheelt tijd onder de douche.

En vergeet niet dat schoonheid zeker ook van binnenuit komt, drink voldoende water en eet voldoende hoogwaardige voeding vol mineralen, vitaminen en vetzuren zoals bijvoorbeeld avocado's, kiwi's, tomaten en amandelen. Ik wens jou en je haar een heerlijke zomer toe!