zaterdag 4 augustus 2018

Fris de zomer door



Met de tropische temperaturen van vorige week verandert mijn beautyroutine tot een minimaal iets, make-up doe ik niet want dat smelt toch van mijn gezicht, mijn haar doe ik in een frisse knot en verder is vooral het niet verbranden door de felle zon een prioriteit. Net als fris blijven trouwens, transpiratie is bij extreem hoge temperaturen niet tegen te houden dus is het zaak om vervelende geurtjes zo goed mogelijk proberen te voorkomen.

Een lauwwarme douche met mild doucheproduct is de eerste stap, dan volgt er een deodorant. Deo's zijn er in verschillende soorten, spray, stick, roller, crème en dan is er ook nog het verschil tussen een 'gewone' deodorant en een antiperspirant. De laatste zorgt ervoor dat de hoeveelheid zweet wordt verminderd (zweet zelf is geurloos, het is de combinatie van het transpiratievocht en bacteriën op de huid die gaan 'ruiken') en een deodorant heeft een ontgeurende werking, meestal door de aanwezigheid van geurstoffen die de zweetgeur camoufleren.


De samenstelling van cosmetica en wel of niet gebruikte bestanddelen zijn voor steeds meer consumenten een belangrijk criterium om een product wel of niet te kopen. Iets waar ik mij ook erg in kan vinden want ik vind het belangrijk om er goed uit te zien en mij goed in mijn vel te voelen maar niet ten koste van de binnenkant. Helaas is het soms erg moeilijk om te beoordelen wanneer iets nou wel of niet goed voor je is, tegenstrijdige studies met elkaar tegensprekende resultaten, claims van de fabrikanten... Het is soms een beetje ontmoedigend en vooral erg verwarrend. Er is veel te doen over aluminiumzouten in deodorants, ik kan mij erg vinden in de theorie van Dr. Jetske Ultee, maar mocht je aluminiumzouten toch liever vermijden dan heb ik ook een paar opties voor je.

Collistar voegde vrij recent een spray zonder aluminiumzouten toe aan het assortiment deodorants. Deze nieuwe formule is ideaal voor de kwetsbare huid en twee natuurlijke antibacteriële bestanddelen zorgen ervoor dat de huid in balans blijft en dat de natuurlijke transpiratie niet geblokkeerd wordt. Ook vlekt deze formule niet, ook een fijne bijkomstigheid!

De spray zorgt voor een mooie nevel die de huid gelijkmatig bedekt en is qua werking zelfs op hele warme dagen voldoende. Deze deodorant heeft wel een vrij stevige geur die ook een paar uur na het aanbrengen nog aanwezig is (ik vroeg mij de eerste dagen steeds af welke geur ik toch rook, bleek het dus mijn deo te zijn.... mijn hersenen zijn dus niet zo hittebestendig als deze deodorant..). Dat vind ik dus het enige minpunt want ik heb mijn deo het liefst zo subtiel mogelijk qua geur of hij moet matchen bij mijn parfum, dat is eigenlijk de enige uitzondering op die regel.


Qua geurloos zit je met de Korres Equisetum helemaal goed, deze krachtige deodorant is ook vrij van aluminiumzouten en bevat extracten uit equisetum (rijk aan silicum) dat de vorming van geurtjes en zweet tegengaat. Extracten uit kamille en gember gaan irritatie tegen en houden de huid zacht en soepel. Er zijn drie varianten, alledrie rollers trouwens, eentje met 24-uurs bescherming en twee met een 48-uurs bescherming. De roller is wat klein van formaat en in de eerste instantie vond ik dat een nadeel maar ik merk dat ik dankzij de kleine roller heel zorgvuldig aanbreng waardoor het product goed zijn werk kan doen en ik echt de hele dag (tot de volgende ochtend trouwens) fris blijf.

Ook de geparfumeerde Deodorant van Roger & Gallet's Fleur d'Osmanthus biedt een 48-uurs bescherming tegen transpiratie. Deze bevat wel aluminiumzouten maar ook extracten uit abrikozen en aloë vera om irritatie tegen te gaan. Er zitten geen kleurstoffen en parabenen in deze deodorant die voor mij één van de weinige uitzonderingen is als het om geur gaat. De geur Fleur d'Osmantus van Roger & Gallet is namelijk één van mijn favoriete zomerparfums. Denk citrusvruchten, de delicaat frisse bloesem van de Osmanthus en een basis van tonka, muskus en sandelhout. Deze geur is fris en lichtzoet, perfect voor een zonnige zomerdag.

Aloë Ever Shield van Forever Living was een toevallige ontdekking op een "Aloë Party" bij een vriendin thuis. Een soort Tupperware verkoopconcept maar dan voor supplementen en persoonlijke verzorging. Gewoonlijk ben ik nogal kritisch maar om toch wat te kopen ging ik voor de Deodorant die vrij van aluminiumzouten is. Ik ben inmiddels toe aan exemplaar nummer 4 en dat terwijl deze stick echt ein-de-loos lang mee lijkt te gaan. De milde formule is echt serieus krachtig maar kan zelfs op een net geschoren oksel worden aangebracht zonder te prikken. Door de stickvorm is hij ook makkelijk op de voetzolen aan te brengen. Een onverwachte topper dus.
 

Weleda vind ik fantastisch maar de deodorant was voor mij persoonlijk een tegenvaller. De citrusgeur is bij het aanbrengen vrij krachtig, iets wat s'morgens wel zorgt voor een lekkere opfrisser, maar helaas kon aan het eind van de dag toch transpiratiegeur waarnemen. De milde formule is een absoluut pluspunt, ik vertrouw altijd blindelings op Weleda, maar een deo moet wel zijn werk goed doen. De royale roller brengt wel heel erg fijn aan en de zachte lotion verzorgt de huid goed zonder plekkerig aan te voelen dus heel erg jammer dat hij niet genoeg doet voor mij op hele warme dagen. Ik hou het s'morgens wel bij een lekkere Weleda rozen of citrusdouche en ga dan voor een deodorant van een ander merk.

De Korres scoort bij mij veruit de meeste punten qua werking, de Aloë staat op de tweede plaats vanwege het enorme formaat en relatief zuinige aanschafprijs (hij kost ongeveer een tientje maar gaat minstens een half jaar mee). Nummer 3 is een gedeelde plaats voor de Collistar en Roger & Gallet. De geur van de Collistar stoort mij een beetje maar de afwezigheid van de aluminiumzouten vind ik weer een plus. De Roger & Gallet ruikt heerlijk maar bevat weer aluminiumzouten. De Weleda eindigt op de laatste plaats, de werking was voor mij niet voldoende.

Zo extreem warm als vorige week hoeft van mij echt niet maar het is dit jaar wel genieten van een echte warme zomer. En met de juiste deodorant heb je in ieder geval al één zorg minder. Enne vergeet ook niet om goed te smeren met een SPF als je van het zonnetje geniet. Enjoy the summer!


Disclaimer: Sommige items heb ik ontvangen voor review, hoe dan ook krijg je altijd mijn eerlijke mening voorgeschoteld over een product. De linkjes heb ik toegevoegd voor jouw surfgemak.