zaterdag 23 juni 2018

Zonbescherming voor de allerkleinsten


Mijn kleine Diva is inmiddels twee jaar en de afgelopen twee jaar heb ik heel erg kritisch naar zonverzorging leren kijken. Stiekem jammer dat er zoveel tegenstrijdige berichten zijn over de verschillende type filters en de mogelijke gevolgen. Ik hoop en denk toch wel dat ik qua zonverzorging goede keuzes heb kunnen maken voor mijn kleine meisje.

Er is veel te doen om zonverzorging en zeker als het om kinderen gaat, bepaalde stoffen zouden de hormoonhuishouding ontregelen, andere stoffen kunnen de nog tere huid irriteren. Baby's tot 12 maanden moet je eigenlijk volledig uit de zon houden, ook mogen die eigenlijk niks anders gebruiken dan minerale filters omdat chemische filters zonlicht absorberen en dit omzetten in warmte wat een baby die zelf zijn of haar temperatuur nog niet kan regelen er niet zo goed bij kan hebben in de hete zon.


Grootste struikelblok vond ik de mededeling op veel zonverzorging dat het product niet geschikt was voor kinderen onder de drie jaar.  'Waarom dan niet?' Een vraag die ik mijzelf heel veel gesteld heb de afgelopen jaren en waarop ik zoveel mogelijk antwoorden heb gezocht. Fabrikanten zetten de leeftijd van 3 jaar dikwijls op de verpakking vanwege de wetgeving, zonnen onder de 3 jaar mag niet aangemoedigd worden en helaas bestaat er nog een soort van mythe dat als je smeert je de hele dag ongestoord kan zonnen. Helaas maar het is waar en schade door teveel zon bij een piepjong huidje kan hele ernstige gevolgen hebben dus ik begrijp dat dit soort maatregelen ergens moet maar bij mij veroorzaakte het vooral veel stress omdat ik niks kon vinden wat wél mocht.

Toen ben ik maar advies in gaan winnen bij een paar merken en de geruststellende boodschap was dat het zeker zaak was om goed te smeren maar tot 12 maanden enkel met minerale filters (die dringen ook niet in de huid maar leggen een beschermend laagje op de huid) en uiteraard altijd met mate in het zonnetje. Nu zijn er stiekem veel momenten waarop een kind ongemerkt toch veel zonnestralen vangt, denk achterin de auto, in de kinderwagen, achterop de fiets.... Op die momenten is even smeren ook nodig om ze te beschermen, zeker als de zonkracht hoog is.

De zoektocht naar een product waar ik mij qua samenstelling en textuur goed bij voel was dus moeizaam maar ik heb inmiddels een aantal producten gevonden die aansluiten op mijn nogal uitgebreide eisenpakket. Ik begrijp ook goed dat dat voor iedereen een persoonlijke keuze is en soms is het alsnog een afweging tussen smeerbaarheid, wel of geen parfum en welk type filter. Hieronder een overzichtje van de producten die ik heel erg fijn vind, ik zal proberen het kort en bondig te houden.


Korres heeft twee suncare producten voor kinderen in het assortiment, een ongeparfumeerde emulsie in een tube voor de gevoelige huid die snel reageert en een geparfumeerde variant in een sprayflacon. De variant in de sprayflacon bevat enkel chemische filters en de emulsie in de tube een combinatie van minerale en chemische filters.

De Emulsie in de sprayflacon heeft een lichtzoete geur en smeert lekker vlot uit, handig als je ongeduldige kids hebt. Een mix van shea butter, aloe vera, kamille en calendula kalmeren de aan de zon blootgestelde huid. De emulsie is vrij van parabenen, minerale olie, silicone en niet getest op dieren. De emulsie in de tube is zelfs vegan. Op deze producten staat geen leeftijdsgrens vermeld.


Clarins Lait Solaire special énfants bevat enkel een mineraal filter, qua witte waas en smeerbaarheid merk je dat dus een klein beetje (iets wittere waas en iets stugger qua formule) maar ik vind het verschil minimaal en voor mij heeft een mineraal filter toch stiekem de voorkeur. Het was een enorme teleurstelling toen ik vorige week in de parfumerie was voor een nieuwe fles en bleek dat Clarins gestopt is met dit product... Ik hoop dat ze met een nieuwe variant komen want het is echr een favoriet. 

De parfumvrije Lovea Bio kids is ook een bescherming met 100% minerale filters en verzorgende arganolie als bonus. Deze lotion laat wel een relatief zichtbare witte waas achter maar ik heb daar persoonlijk geen problemen mee, elk nadeel heeft ook zijn voordeel, door die witte waas zie ik precies waar mijn nogal beweeglijke peuter al ingesmeerd is. Dit product is geschikt voor kindjes van alle leeftijden, dus ook voor de hele kleintjes. 


Avène Reflexe Solaire 50+ voor kinderen is een waterproof formule die vrij is van siliconen, parabenen en alcohol. De lekker smeerbare formule is verkrijgbaar in een handige travelsize van 30ml en een royale 200ml tube. Op deze verpakkingen staat dat het niet geschikt is voor kinderen onder de 3 jaar. 

Avène beperkt het gebruik van chemische filters tot een minimum zodat ook gevoelige huidjes de zonverzorging goed kunnen verdragen.Op de website van Avène vind je hele uitgebreide informatie over de producten van Avène inclusief de ingrediëntelijsten. 


Lancaster Sun for kids bevat chemische en minerale filters in combinatie met verzorgende extracten van onder andere camelia en engelwortel. Qua smeerbaarheid overtreft deze verzorging alle verwachtingen. Het product smeert prettig uit en mag zelfs op een vochtige huid worden aangebracht. Klinkt als hocus pocus maar je moet het eigenlijk zelf zien om te geloven. 

Ik smeerde vorig jaar zomer kleine dreumes in toen manlief al met haar de zee in was gelopen terwijl het smeertijd was. Toen hij haar vervolgens weer in het water liet zakken en omhoog tilde zag je de druppels van het waterbestendige beschermende laagje afglijden. Heel erg bijzonder om te zien en heel erg geruststellend als je kids fanatieke zwemmers zijn. Op dit product staat dat het geschikt is voor kinderen vanaf 3 jaar, ik heb dus een jaar valsgespeeld. 


Dermalogica heeft geen speciaal product voor kinderen maar de Super Sensitive Shield zit altijd in mijn handtas tijdens de zonnige maanden en mag ook gebruikt worden bij baby's vanaf 6 maanden. Dit product uit het UltraCalming gamma voor de hele gevoelige huid bevat minerale filters, is vrij van parfum en bevat kalmerende bestanddelen.

Deze SPF laat wel een beetje een zichtbaar waasje achter maar daar zit ik niet zo mee als ik in het zonnetje zit, dit is gewoon een heel fijn product, ikzelf smeer deze op mijn gezicht, hals en décolleté en de kleine diva smeer ik er van top tot teen mee in als ik geen speciaal product voor haar bij mij heb.

Al met al zijn er dus genoeg keuzes, zorg er in ieder geval altijd voor dat je iets bij de hand hebt om jezelf en je kostbare mini-me mee te beschermen. Smeer het liefst voor je naar buiten gaat en herhaal het insmeren regelmatig, ze moeten nog lang met hun mooie huidje doen.