zondag 10 juni 2018

After sun verwennerij


Nu het al zo hemels zonnig zomerweer is kan je niet om zonbescherming heen maar ook de verzorging na het zonnetje is om verschillende redenen belangrijk. In het ergste geval (verbranding) kalmeert en verkoelt een aftersun de huid maar een aftersun kan er ook voor zorgen dat je bruine kleurtje langer zijn mooie glow behoud. Dat betekent dat je minder vaak in de zon hoeft te zitten om dat kleurtje mooi te houden dus dat is ook weer winst qua blootstelling aan de schadelijke UV straling.


Pré baby kon ik gerust een hele dag in de zon liggen bakken en braden met een paar tijdschriften of een boek, heerlijk! Nu gaat dat echt niet meer lukken dus ik probeer optimaal gebruik te maken van de kwartiertjes en halve uurtjes die ik in het zonnetje kan zitten. Dat doe ik uiteraard wel veilig (ik neem "practice what you preach" uiterst serieus) met een hoge SPF en sindsdien merk ik welk verschil een goede aftersun maakt.


Dermalogica heeft een bescheiden assortiment aan suncare maar wat ze hebben is briljant goed! De After sun repair is een goed smeerbare gel-lotion die de schade die de UV straling veroorzaakt herstelt, de huid hydrateert en verkoelt. Dit dankzij een mix van algen, hyaluronzuur, lavendel, komkommer, kamille en zoethout. Deze aftersun heeft een licht kruidige geur, typisch Dermalogica en iets wat ik steeds meer ga waarderen. Dermalogica shop je bij de erkende Dermalogica schoonheidsinstituten, skin bars en online shop.

Avéne is een merk dat je bij de apotheek shopt en dat als basis thermaal water uit de bronnen van Avène heeft. Je kan je nog altijd in het Hydrotherapy centre laten behandelen maar door de uitgebreide lijn van huidverzorgende producten kan je ook thuis profiteren van de voordelen van het kalmerende thermale water. De aftersun is een hele luchtige milk die prettig aanbrengt en de huid helpt te herstellen na blootstelling aan de zon.

Ik vond het wel verwarrend dat op het product vermeld staat dat het niet geschikt is voor kinderen onder de 3 jaar, ik had het inmiddels al gebruikt bij mijn 2-jarige peuter maar na enige navraag bleek dat ze dat op de verpakking moeten zetten omdat het niet getest is bij de allerkleinsten, het had dus gelukkig niets te maken met bepaalde bestanddelen. Uiteraard is het zaak om de hele kleintjes zo min mogelijk bloot te stellen aan de zon maar ik blijf hopen dat dat tegenwoordig common sense is. Avène heeft naast de website een speciale minisite die helemaal in het teken van suncare staat, zeker interessant om eens te bezoeken.

Het ultieme tijdbesparende product is wel de Moisturizing restoring after sun body balm in the shower van grote Italiaanse liefde Collistar maar toen ik een nieuwe tube wou bestellen bleek dat  dit product uit het assortiment is gehaald. 

Ontzettend jammer maar ik denk dat de wereld nog niet klaar is voor een aftersun voor onder de douche, spijtig want vooral manlief en puberzoon waren erg enthousiast. Die vinden al dat smeren namelijk maar gedoe en deze balsem vonden ze erg fijn om te gebruiken, geen plakhanden achteraf maar een lekker verkoelend product voor onder de douche. Zou de praktische gedachtengang van mannen dan wel al klaar zijn voor een product als deze en houden vrouwen toch van het extra smeermomentje? Geen idee maar ik vind het wel jammer, want ook Lancaster had een vergelijkbaar product dat vrij snel weer uit het assortiment verdween. 


Gelukkig zijn er een paar andere fijne alternatieven, de aftersun shower shampoo is een douchegel en shampoo tegelijk, dit product verwijdert zeezout, chloor en je beschermende zonneproducten van de huid. De Ultra Soothing aftersun is vrij van parfum, parabenen, alcohol, chemische emulsifiers (bestanddelen die een product smeerbaar maken) en kleurstoffen en bevordert het herstel van de huid na blootstelling aan de zon en kalmeert. 

Er is ook een nieuw aftersun product, de moisturizing aftersun mousse is zoals de naam al doet vermoeden een aftersun in een mousse en deze belooft de huid te hydrateren, een langere houdbaarheid voor je bruine kleurtje en langdurige verkoeling voor de huid. Het is geen product voor onder de douche maar ik denk dat deze mousse het smeren ook wel heel erg aantrekkelijk maakt. Collistar shop je bij de parfumerie en via de officiële Collistar webshop.


Ook je haar heeft veel plezier van een speciale verzorging voor na het zonnen, mijn favoriete duo bestaat uit de hydraterende shampoo van Phyto en het aftersun masker van Redken. Extracten van calendula en bamboe verzorgen haar én huid na een dagje zon en zee. Deze shampoo ruikt heerlijk naar exotische tiarébloemen.

Het gel-crème masker van Redken ruikt ook zo heerlijk, na een douche met deze twee verzorgingsproducten heb je eigenlijk geen parfum meer nodig. Niets zo fijn als lekker schoon haar dat lekker ruikt. Het Redken masker verdeel je na het wassen over je haar en dan laat je het 5 tot 15 minuten zitten voor zacht en glanzend zomerhaar. Mijn lange haar is weer goed doorkambaar, voelt lekker zacht en glanst mooi na gebruik van dit masker. Phyto shop je bij de apotheek en Redken bij de Redken kapsalon.

Ik hoop dat we een mooie en zonnige zomer tegemoet gaan!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

thanks for reading! laat gerust een berichtje achter :)