donderdag 1 februari 2018

Vurige parfums voor Valentijnsdag



Rood is lange tijd niet mijn ding geweest, geuren in rode verpakkingen hadden soms zelfs ondanks hun aantrekkelijke inhoud niet mijn voorkeur maar de dingen veranderen. Ik begin steeds meer op te warmen voor vurig rode tinten en deze flacons stonden eerst een beetje achteraan op mijn toilettafel nu staan ze op de eerste rij. Dat rood staat voor liefde en duidelijk en deze geuren zijn ook stuk voor stuk verleidsters maar elk op haar geheel eigen, unieke wijze.
Azalée van Lalique is een hele mooie fruitige en bloemige compositie met een vleugje vuur. Deze geur heeft iets pittigs maar dat komt niet door kruidige elementen maar de combinatie van bloemen, fruit en zwoel sandelhout. Azalée bestaat uit onder andere fresia, gardenia, bergamot, roos, sandelhout, perzik, magnolia, patchouli en jasmijn. Nu ben ik altijd een beetje huiverig voor geuren met patchouli omdat deze allemaal op elkaar beginnen te lijken maar Azalée is compleet anders dan alle zoete limonadesiroop patchouli parfums van nu.

Azalée is een parfum dat ik wel herkende maar tot mijn frustratie niet kon thuisbrengen terwijl de geur mij enorm deed denken aan een oude liefde. Na een tijdje viel het kwartje, Gucci Rush! Na enig onderzoek op fragrantica kwam ik tot de ontdekking dat ik niet de enige was die de link tussen de twee geuren legde. In beide geuren komen vooral patchouli, perzik, magnolia en jasmijn voor. Azalée is dus niet volkomen uniek omdat ze een vrij identiek geurzusje heeft maar daar zit ik niet zo mee, de flacon is prachtig (Rush zat in een niet doorzichtige flacon, daar kan ik niet zo goed tegen, wil wel kunnen zien wat er in de fles zit) en Rush is nét een tikje kruidiger. In het geuruniversum is genoeg plaats voor beiden.


Sweet van Lolita Lempicka is weer een heel ander type verleidster,  ze is meer een ondeugende speelse flirt door haar zoete karakter. Sweet is anders zoet door zure gesuikerde kersen, pure chocolade, kasjmierhout en muskus. Sweet is wel zoet maar niet meerzoet, ik denk dat dat komt door het zuurtje van de kersen en het bittere van de donkere chocolade in combinatie met de warme basis van hout en muskus. Een heerlijk parfum!

De appelvormige flacon van Lolita Lempicka is een plaatje al is dit nog de "oude" flacon. Le Premier parfum van Lempicka is al aan een restyling onderworpen dus zal Sweet ook wel volgen. Ik zou proberen om dit mooie exemplaar nog te scoren, ik vind de nieuwe flacons wel leuk maar deze toch stiekem mooier.


Samsara werd in 1989 door Jean-Paul Guerlain gecreërd voor de harmonieuze en evenwichtige vrouw. Misschien toeval dat ik deze geur pas echt ben gaan waarderen toen ik moeder werd en veel van mijn nerveuze en neurotische trekjes achter mij liet? Of roept deze geur een bepaalde zelfverzekerdheid op? Voor Samsara reisde de parfumeur meerdere malen af naar India voor het meest zuivere sandelhout en de geurigste jasmijn.

De geur heeft een Oosters tintje maar op een hele milde manier, het is heel moeilijk om te beschrijven wat deze geur zo bijzonder maakt. Samsara is zonnig en licht maar ook sensueel en aards. Een uitzonderlijke geur die een blijvende indruk zal achterlaten. De zonnige kant van de geur komt van citroen, bergamot, ylang-ylang, jasmijn en vanille. De sensuele kant is een samenspel van tonkaboon, iris, sandelhout, roos en viooltjes.

Ook Guerlain heeft een aantal geuren in een nieuwe flacon gestoken al zijn die flacons niet helemaal nieuw. De flacon die gesierd wordt door bijen werd in 1853 ontworpen voor de parfums van keizerin Eugénie. Samsara is één van de geuren die niet meer in de oorspronkelijke flacon verkrijgbaar is maar wel in deze mooie bijenflacon. Ik vond de klassieke flacon ook wel bijzonder maar heb liever dat een geur verkrijgbaar blijft dan dat een merk ze uit de productie haalt omdat het proces met allerlei flacons te kostbaar wordt.

Andere mooie geuren die nu in de bijenflacon verpakt zijn zijn onder ander Champs Élysees, Insolence, Idylle, Jardins de Bagatelle en L'Instant de Guerlain. Ik heb mijzelf voor kerst getrakteerd op de 30ml bijenflacon voor in mijn tas want op mijn toilettafel staat de sierlijke navulbare Météorites flacon van Guerlain. Stiekem hoop ik dat de navullingen wel verkrijgbaar blijven. Zo niet ach dan blijft het een mooi pronkstuk. Je t'aime Guerlain!