zondag 18 december 2016

Disney Pixar Finding Dory thuis op de buis


Als je af en toe flink baalt van je vergeetachtigheid dan is Dory een personage waar je je misschien aan kan identificeren of aan kan optrekken. Het lieve maar vergeetachtige blauwe visje woont samen met Nemo en zijn vader Marlin in het rif. Alles gaat zijn gangetje tot ze op een dag een flashback heeft en ze zich ineens haar familie herinnert. En misschien is die familie wel naar haar op zoek!


Als je geheugen nog lekker is dan een zeef dan is een zoektocht op poten zetten een flink karwei maar gelukkig krijgt Dory hulp van Nemo en Marlin, al zet deze zoektocht hun vriendschap wel flink onder druk. Dory komt uiteindelijk terecht in het Zeeleven Centrum in Californië waar Dory kennismaakt met veel kleurrijke en memorabele personages.

Ik persoonlijk vond de witte dolfijn met stem van Ty Burrel (Phil Dunphy uit Modern Family en Muppet's most wanted Interpol agent Jean Pierre) briljant! Ik moest geheel in stijl van Dory serieus hard nadenken over van wie die stem nou was maar toen ik hem herkende was ik ook helemaal blij à la Dory. Dory zelf vind ik soms een beetje vervelend door haar vergeetachtigheid, maar ze is zo aandoenlijk dat ik het haar vergeef, ze wil niets liever dan haar ouders vinden al weet ze niet wat die zoektocht wel een positieve uitkomst zal hebben.


Ik heb weinig plannen voor de kerstvakantie, meestal tover ik een stapel Disney DVD's tevoorschijn en ga die lekker op het gemak kijken. De kleurige visjes Dory en Nemo zijn zelfs interessant voor de kleintjes en ik geniet op mijn beurt weer van de komische situaties en de typische, maar onverwachte Disney ontknoping. Zelfs de pubers kwamen er gezellig bijzitten om mee te kijken. Een fijne film voor een breed publiek die door de leuke grapjes en maffe situaties elke keer leuk blijft om te kijken en volgens mij is dat de echte Disney magie, dat je een film gerust voor de 50e keer opzet omdat ze gewoon leuk blijven om te kijken en ze je met hun betoverende verhaal elke keer weer meeslepen.

Finding Dory is verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray. Ik kijk nu al uit naar lekker bankhangen met een paar fijne Disney films, een grote mok thee en een lekker dekentje. Finding Dory is een echte feel good film en zal het ook leuk doen als cadeautje onder de kerstboom.



PS wel zin om de deur uit te gaan? Vaiana, de nieuwste Disney animatiefilm draait nu in de bioscoop. Vaiana gaat over een tiener die met behulp van halfgod Maui de tradities van haar voorouders wil herstellen. Ook deze film heeft de oceaan als één van de hoofdrolspelers en laat een sterk staaltje animatiekunst zien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

thanks for reading! laat gerust een berichtje achter :)