donderdag 6 november 2014

My greatest loves

Ware geurliefde 
Soms is het moeilijk om in het parfumbos de bomen nog te zien, jaarlijks komen er talloze nieuwe geuren bij en jaarlijks verdwijnen er ook veel geuren uit beeld (ik miss Gucci Envy, Armani Gío, Versace's Blonde en Aramis Havana nog altijd). In parfumland zijn er vaak trends (denk de Oud rage van vorig jaar, de ene variant nog bedwelmender dan de ander) maar gelukkig zijn er een paar parfums die alle trends doorstaan omdat ze gewoon meesterwerkjes zijn en door hun bijzondere karakter klassiekers zijn geworden.


Christalle eau de toilette werd bijvoorbeeld al in 1974 gelanceerd maar het is de in 1993 gelanceerde eau de parfum waar ik lichtelijk verslaafd aan ben. Cristalle droeg ik zo rond mijn eindexamenjaar, sindsdien draag ik dit parfum op dagen dat ik iets lastigs moet doen, Cristalle geeft mij het gevoel dat ik de hele wereld aankan.

Cristalle eau de parfum is warmer en voller dan de eau de toilette die echt een groene chypre geur is. Het eau de parfum opent fris, alsof je op een zonovergoten dag een wandeling door een dennebos maakt waarna de geur een warme basis ontwikkeld.

Christalle is een compositie van eikenmos, vetiver, hyacinth, citroen, bergamot en Braziliaans rozenhout. Ik houd eigenlijk niet zo van eikenmos, en stiekem ook niet zo van hout maar in dit parfum gaan deze twee geurnoten zo uitzonderlijk mooi samen, Chanel Christalle  en ik, dat is een eeuwige geurliefde,


Toen J'adore gelanceerd werd werkte ik in de See Buy Fly parfumerie op Schiphol airport. Ik kan de commercial met Carmen Kass en de zwoele stem van Barry White wel dromen. Hoewel ik de klassieke zachtbloemige J'adore nog altijd kan waarderen is de in 2007 gelanceerde L'absolu meer mijn type geur.

L'absolu heeft wat meer body dan de klassieke J'adore uit 1999. L'absolu is herkenbaar als J'adore maar zwoeler en klassieker door de geurnoten van hout muskus, tuberoos, roos, jasmijn en ylang-ylang.



Vlak na de lancering van Champs Élysees was mijn moeder fan van deze geur, nu bijna 20 jaar later is het mijn signature scent. Champs Élysees is bloemig, levendig, feestelijk en bruisend. De geur bestaat onder andere uit zwarte bes,amandel, viooltjes, perzik, anijs, pioenroos, mimosa (duidelijk aanwezig, goddelijk!), roos, amandelbloesem, vanille, ceder en sandelhout. Alsof je een luxe fles bubbels opentrekt.  


Jean Paul Gaultier Le Classique was direct na de lancering al berucht, de flacon in de vorm van een wulps lichaam belichaamde precies de ondeugende geest van Gaultier. Le Classique werd gelanceerd als Jean Paul Gaultier eau de parfum maar ze heeft de naam Classique wel verdient want nu ruim 20 jaar na lancering is het nog altijd een bestseller en terecht. Inmiddels heb ik al aardig wat flacons versleten maar weggooien is geen optie, JPG lanceert regelmatig leuke limited editions waar ik altijd weer hebberig van word en van deze zalige geur kan je nooit genoeg flacons in huis hebben.

De bijzondere compositie van anijs, roos, oranjebloesem, gember, vanille en amber zorgen voor een übersensuele geur die toch niet overheersend en zwaar is. Deze geur is gecreëerd om te verleiden en ik ben nog altijd in de ban van deze geur en voel me altijd een femme fatale als ik deze geur draag. Missie geslaagd.


Chanel Allure is weer een heel ander type parfum maar ook Allure veroorzaakte een revolutie in parfumland. Voorheen bestonden geuren altijd uit een zogenaamde geurpiramide, eerst rook je de meestal frisse topnoten, daarna het hart van de geur en tenslotte de meestal warme basis. Chanel Allure was volledig anders opgebouwd dan de traditionele parfums en bestond uit een aantal facetten,elk facet was opgebouwd uit een aantal geurnoten.

Welk facet zich het best ontwikkelde lag aan de huid van de draagster, traditionele parfums kunnen op de ene huid heerlijk ruiken terwijl ze bij een ander niet goed tot hun recht komen, Allure haalde het beste in elke vrouw naar boven. De facetten waaruit Allure bestaat zijn fris (bergamot en passievrucht), fruitig (mandarijn en perzik), klassiek bloemig (jasmijn, pioenroos, oranjebloesem en magnolia), houtig (sandelhout en vetiver) en oriëntaals (vanille).


Hoewel er ook in mijn parfumverzameling vaak geuren bijkomen en zelfs zo nu en dan een grote liefde ontstaat zijn er een paar parfums die ik trouw heb gezworen. Misschien is het jeugdsentiment (ik ben van 1981 dus de meeste geurlanceringen uit de jaren 90 zijn mij wel bijgebleven) of wellicht werden er in de jaren 90 gewoon enorm mooie geuren gecreëerd (denk ook aan L'eau D'issey, Thierry Mugler's Angel).

Dit zijn toch wel mijn lievelingen wat parfums betreft, soms kan het zijn dat ik ze maandenlang niet draag maar uiteindelijk kom ik altijd bij deze parfums terug. Heb jij ook een geur waar je altijd naar terugkeert?

Follow on Bloglovin

1 opmerking:

thanks for reading! laat gerust een berichtje achter :)