zaterdag 21 december 2013

Joy Forever by Jean Patou

Jean Patou Joy Forever

Sommige parfums zijn legendarisch, als ze dan een vervolg krijgen is dat best tricky. Soms zijn de vervolgparfums ronduit teleurstellend maar ik kan je geruststellen, Joy Forever is een geur zoals alleen een parfumhuis van dit kaliber kan creëeren.

Joy Forever is vooral een bijzonder mooie bloemengeur met als uitgangspunt de casual elegance van de Patou vrouw. In 1929, het jaar van de beurscrash, lanceerde Patou het parfum Joy. Veel van Patou's welvarende clienten kwamen ineens in financieel zwaar weer terecht, om zijn clientèle op te vrolijken creëerde hij Joy, een weelderig maar enorm kostbaar boeket van Damascusrozen en jasmijn uit Grasse.



Joy is nog altijd een symbool van kwaliteit en luxe, Joy Forever is een moderne 'feel good' geur maar met de onmiskenbare signatuur van Patou. Joy Forever bevat ook de 'Patounade' ofwel de zinnelijke melange van Dasmascusroos en Jasmijn die ook de klassieke Joy zo onvergetelijk maakte. Joy Forever leeft in het hier en nu en pakt elk geluksmomentje met beide handen vast om optimaal van dat moment te genieten.

Joy Forever is een vrolijke geur die opent met Bergamot en mandarijn waarna het bloemige hart zich al vrij snel van haar beste kant laat zien. Jasmijn, roos, iris, oranjebloesem en een vleugje perzik vormen het weelderige hart van de geur. De basis bestaat uit cederhout, sandelhout, witte musk en amber. De klassieke combinatie van geurnoten geeft deze geur een echte vintage touch op een hele frisse moderne manier.

Op mijn huid komen vooral de roos, oranjebloesem en perzik naar voren waarna de warme basis zich als een tweede luxueuze huid om de draagster heen vleit.



Ik vind het heel erg knap hoe dit parfumhuis een klassieke geur op moderne wijze heeft weten te vertalen zonder daarbij hun gevoel voor klasse en kwaliteit uit het oog te verliezen. Parfums als deze worden in deze vluchtige hectische tijd nog maar zelden gemaakt. Ik ben de laatste tijd weer druk bezig om veel klassiekers te herontdekken waaronder Guerlain Chamade, Dior Diorama, Beautiful van Estée Lauder en Lalique de Lalique.

De klassieke Joy is voor mij nog even too much al kan ik het wel waarderen als ik die prachtige geur bij iemand anders ruik. Voor mij is Joy Forever een stukje geurperfectie. Joy Forever is verkrijgbaar bij selectieve Jean Patou verkooppunten waaronder Parfuma, Senteurs D'ailleurs en Haute Parfumerie Place Vendôme.