zondag 10 november 2013

My new kitchen love: Le Creuset pâtiliss bakvorm

Le Creuset bakvorm 


Professioneel bakgerei voor thuis? I'm all ears! Eerder dit jaar lanceerde een van mijn favoriete huishoudelijke merken Le Creuset een lijn van bakvormen. Aangezien ik graag kook maar het allerliefst lekkere zoete dingen bak was ik erg nieuwsgierig naar de producten. Ik ben begonnen met de vierkante gebakvorm. Ik speel wel eens vals, sommige recepten vragen om een ronde vorm maar ik vind vierkant vaak net zo praktisch, dus dit is de ideale vorm om mee te starten. Vierkant leent zich perfect voor brownies, crumbles, boterkoek en zelfs spongecake. Vooral zo nu het echt herfstig is vind ik bakken een heerlijke vorm van ontspanning, ik zit dan ook niet te wachten op stressen door een kleverige bakvorm waardoor je gebak niet netjes uit de vorm komt. 




De bakproducten hebben een moderne look maar toch ook iets onmiskenbaar Le Creuset's. Deze vormen zijn geschikt voor oventemperaturen tot 240 graden celcius en de silliconen handgreepjes geven extra grip (niets zo erg als een bakvorm die je uit de oven haalt en uit je handen glipt...been there done that). De antikleeflaag zorgt ervoor dat je gebak perfect uit de vorm komt.

Le Creuset Pâtiliss bakvormen 


Het pâtiliss gamma bestaat uit maar liefst 10 producten (maak maar vast plaats in de keukenkastjes!) met levenslange garantie. Je kan kiezen uit een cakevorm van 23cm, een taartvorm van 26cm met uitneembare bodem, de vierkante bakvorm 23cm, een rechthoekige gebakvorm 33cm, een vorm voor 12 taartjes, een vorm voor 12 muffins (kan je ook voor kleine quiches gebruiken yum!)  een ovenplaat van 31cm en een ovenschaal van 33 cm. Op mijn verlanglijstje staan nog de ovenplaat, de ronde gebakvorm (springvorm voor overheerlijke appeltaarten) en de taartvorm met uitneembare bodem voor de ultieme pecan pie. Krijg je ook al trek?



Ik ben al druk aan het experimenteren geweest met de bakvorm en ben dik tevreden. Afwassen gaat ook snel en makkelijk dankzij de antikleeflaag snel en makkelijk, even snel met een sopje erover, afdrogen en terug de kast in  (of terug de oven in voor een tweede bakronde ;)) Ook hartige gerechten zijn geen uitdaging, ik heb onlangs een quiche gemaakt zonder de vorm in te vetten en haalde de quiche er zo uit. Fenomenaal! 

Quiche in Le Creuset bakvorm 


Met deze fijne bakvormen is bakken geen uitdaging meer maar een heerlijk stukje ontspanning met een zoete beloning toe, wat willen we nog meer? Onderstaande sfeerbeelden zien er ook wel heel verleidelijk uit..denk dat ik ga beginnen met het aanschaffen van die vormen en dan zien we wel weer. Heerlijk de herfst!