donderdag 2 mei 2019

Vivayodays, zuivere verzorging voor het hele gezin


Voor ik mama werd stond ik eigenlijk niet zo stil bij de impact die wij als mensen hebben op de wereld. Ik kocht regelmatig flesjes drinken waarna de flesjes in de vuilnisbak belandden, smeerde elk cosmeticaproduct dat ik interessant vond zonder er verder bij na te denken op mijn huid (want als het hier in Europa verkocht wordt zal het wel in orde zijn) en zo ging het ook met voedsel daarbij verdiepte ik mij op de calorieën na niet in de verdere samenstelling.

Hoe anders is dat nu, het eerste jaar was het een beetje extreem en at en smeerde ik echt heel selectief omdat het soms ook heel onduidelijk was wat nou wel en niet goed was voor zowel mijzelf als mijn kleine baby. Die zwangerschapskilo's verdwenen als sneeuw voor de zon want ik at wel veel alleen volledig onbewerkt. Saai wel maar het bleek enorm effectief. Inmiddels sta ik mijzelf weer wat meer toe maar toch probeer ik op te letten, het is eigenlijk een beetje griezelig wat er in sommige producten aan toevoegingen wordt gebruikt.

Fijn dus als er jonge ouders zijn die tegen dezelfde problemen aanlopen en besluiten om zelf verzorging voor hun kroost te ontwikkelen. Dit was geen gemakkelijke opgave voor de oprichters van vivaiodays want ze wilden een productlijn die bestond uit producten die zowel duurzaam, veilig en leuk zijn en bovendien nog iets terugdoen voor mensen die het minder goed hebben. Het resultaat van deze inspanning bestaat uit 6 producten waarmee je je kleintje (en jezelf) zorgeloos kan verzorgen.


Ik was het meest nieuwsgierig naar de bodylotion, all purpose rescue balm gel en de sunscreen met kurkuma.

De verzorgende balsem is hier al voor verschillende toepassingen getest en goedgekeurd, van droge plekjes op de peuterhuid tot pijnlijke kloven op mijn voeten, de balsem in geltextuur zorgt direct voor een kalmerend effect en laat zelfs de opengesprongen kloven (zordra het vriest ben ik de pineut en kan ik amper lopen) direct minder pijnlijk aanvoelen.

De balsem is onder andere geschikt om luieruitslag te voorkomen, kan op de tepels van mama's die borstvoeding geven gebruikt worden tegen kloofjes, herstelt droge gebarsten lippen.
Olijfolie werd al door de Grieken uit de oudheid gebruikt bij baby's vanwege de verzachtende eigenschappen en nu zit deze multifunctionele balsem vol met de kracht van olijfolie.


Een product dat niet alleen goed is voor de huid van ouder en kind maar ook voor papa's en mama's die heel bewust omgaan met de producten die ze voor hun kroost gebruiken. De balsem smelt op de huid en de formule die rijk is aan onder andere vitamine E, biologische zonnebloem- en amandelolie verzorgt en gaat irritatie tegen en is uiterst mild voor de huid.

De bodylotion is ook een topper, ik moet eerlijk toegeven dat de geur niet direct overtuigend was en ik er eigenlijk nog steeds niet helemaal aan gewend ben maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de milde formule die is samengesteld op basis van Ayurvedische principes. Ayurveda is de traditionele Indische geneeswijze, binnen de Ayurveda wordt gedacht dat baby's  gezonder en gelukkiger zijn door ze elke dag te masseren met olie van abrikoos en sesam.


De lichtgewicht formule met extracten van abrikoos, zoete amandel, haver en komkommer plakt niet, is niet vettig en laat zich heel soepel over de huid aanbrengen, zacht genoeg voor een snelle hydraterende verzorging maar ook zeker romig genoeg voor een liefdevolle massage. De voedende eigenschappen van de glutenvrije bodylotion kunnen zelfs hypergevoelige huidcondities als eczeem en uitslag verminderen. Probeer dat natuurlijk eerst even op een klein stukje uit.

Hier is peuterdiva inmiddels al zover dat ze zelf wil smeren en met deze fijne bodylotion is dat een feestje. Zelfs als ze iets te fanatiek in de tube knijpt (oeps) laat het product geen glibberige laag achter maar profiteert haar huidje van de extra liefde zal ik maar zeggen haha. Op de foto hieronder zie je de bodylotion (boven) en de balsem (onder).


Nu de zonnige tijd van het jaar zich langzaam aandient is het ook tijd om na te denken over een goede bescherming tegen UV straling. Toen mijn kleine dame baby was heb ik uren achter de computer doorgebracht om alles te weten over de verschillende soorten UV filters en de eventuele nadelen van bepaalde soorten. Heel kort door de bocht, ik probeerde daarna vooral producten te gebruiken op basis van minerale filters omdat sommige chemische filters te diep in de huid kunnen dringen en dat vond ik geen fijne gedachte. 

De Vivaiodays Tumeric Broad spectrum sunscreen had van mij twee jaar eerder gelanceerd mogen worden maar ik zal niet klagen, ik ben nu heel tevreden over dit product. 


Bij deze beschermende lotion is niets aan het toeval overgelaten lijkt wel, de formule is "Coral Reef safe" dus als je kleine ermee in zee zwemt komen er geen belastende chemicaliën in het zeewater terecht die het leven in zee kunnen aantasten (iets waar ik ook nooit bij had stilgestaan...), vrij van synthetische bestanddelen, bevat geen nano deeltjes die in de huid kunnen dringen en bevat kurkuma als krachtige antioxidant.

Kurkuma is nu helemaal hip maar werd al door een nomadenstam uit Borneo gebruikt als bescherming tegen zonnestraling. Door biologische kurkuma te combineren met exctacten uit duindoorn, calendula, shea butter en het minerale filter zinkoxide krijg je een product dat beschermt en de huid ook optimaal verzorgt tijdens blootstelling aan de zon. Ik voel me altijd een beetje bezwaard om dit te herhalen maar ik blijf het herhalen, hoe briljant je zonbescherming ook is ga niet de hele dag de zon in met je kleintjes maar ga selectief om met de uurtjes die je met ze in het zonnetje doorbrengt. Ikzelf gebruik de meest stralingsrijke uren tussen half 12 en half 4 voor een lunch en lekker middagdutje (als het even kan ook voor mijzelf als we op vakantie zijn).

De sunscreen smeert lekker uit, laat niet teveel zichtbare waas achter en trekt ook niet extreem veel zand aan als je je kleintje net hebt ingesmeerd (bij sommige zonnecrèmes...tja..). Al met al scoort ook dit product een dikke voldoende.


Ik ben enorm tevreden over dit merk, ik ga de Rose Geranium cleansing water (sanitizer en naar het schijnt ook een briljante make-up remover), Tsubaki leave in conditioner & detangling spray en Saponaria wash & shampoo ook nog maar even bestellen, ben benieuwd of die hier net zo goed in de smaak vallen. Vivaiodays is onder andere verkrijgbaar bij de Belgische (online) apotheek.