zaterdag 7 december 2019

Liefde voor Lempicka, Caron en Honoré de Près


Ik vind de winter een prachtig seizoen, als ik 's morgens in de vrieskou een ochtendwandeling maak terwijl het zonlicht het landschap langzaam lijkt te ontdooien dan vind ik dat magisch om te zien. Alleen jammer dat het zo koud is... Daarom draag ik in de winter graag een warme geur die mij mentaal van een extra "laagje" warmte voorziet.

Het vrijheidsbeeld in New York is niet het eerste wat in mijn gedachten opkomt als je denkt aan inspiratiebronnen voor parfums. Het was lady liberty die de oprichter van Caron verwelkomde toen hij uit het door oorlog verscheurde Frankrijk vluchtte. Dat gevoel van een warm welkom wou hij vertalen in een geur met als resultaat een ongebruikelijke geurcompositie.


Fruitige ingrediënten vormen meestal de opening van de geur maar voor dit Lady Caron werd fruit juist gebruikt als hart van de geur terwijl bloemen de openingsact vormen. De rode draad van deze geur word gevormd door eikenmos, een hele aardse maar sensuele geurnoot die samen met eikenhout en sandelhout de basis van de geur vormt. Een boeket van witte bloemen zoals magnolia, jasmijn en oranjebloesem opent deze geur waarna het overgaat in een hart van roos, tuberoos, perzik en framboos.

Tuberoos is meestal wel duidelijk aanwezig in een geur maar hield zich op mijn huid op de achtergrond. Ik kon vooral de eikenmos duidelijk waarnemen als basis van een mooi boeket bloemen en een vleugje zoete perzik. Een warme geur met een hele elegante, zachte kant, op en top ladylike. Inmiddels is de geur in een nieuwe verpakking uitgebracht maar ik ben voorlopig nog wel zoet met deze flacon, ik gebruik de geur spaarzaam en dat is ook geen punt want deze geur blijft heel erg lang op de huid aanwezig.

Vamp à NY was de derde geurcreatie van het eigenzinnige Honoré de Près, een frans parfumhuis dat geuren maakt die uit 100% natuurlijke biologische ingrediënten bestaan. Uitgangspunt voor deze geur was het creëren van een parfum dat een ode was aan de "vamp" en complex en geraffineerd als Parijse haute couture. Vamp à NY werd uiteindelijk een uitdagende compositie van tuberoos, rum, vanille, benzoïne, peru en tolu balsem.

Door het op deze ongebruikelijke manier samenstellen van deze geur nam de parfumeur wel een risico, tuberoos is niet bepaald een muurbloempje en de exotische harsen in combinatie met rum en vanille zou ik omschrijven als lichtelijk bedwelmend. Maar in plaats van hoofdpijn levert het een intrigerende geur op die direct de aandacht trekt en die ik zou omschrijven aan verwarrend aantrekkelijk. De tuberoos is duidelijk aanwezig dus daar moet je wel van houden maar de geur is niet schreeuwerig, juist eerder verfijnd sensueel. Een pareltje in mijn parfumcollectie, niet een geur die ik dagelijks draag maar als ik hem draag dan voel ik mij ook die vamp.


Bij Lolita Lempicka hebben ze de iconische appelvormige flacon 2 jaar geleden vervangen door een modernere variant. Vorig jaar werd het Elixir Sublime gelanceerd, een sensuele intense interpretatie op Le Premier parfum. De viooltjes, vanille, cederhout, tonkaboon en zoethout zijn wederom aanwezig maar door de toevoeging van exotische hars en jasmijn en het weglaten van een paar gourmand elementen is de geur minder zoet dan het origineel maar wel warmer en sensueler.

Le Premier Parfum van Lolita Lempicka is al een ware verleidster maar Het Elixir doet daar nog een schepje bovenop zonder opdringerig te zijn. Le Premier parfum is al jaren een van mijn signatuur parfums en alleen op hele koude dagen vervang ik haar door Elixir Sublime.

Lolita Lempicka, Caron en Vamp à NY shop je bij exclusieve parfumeriezaken.