zondag 14 augustus 2016

Floral delights, mijn favoriete bloemengeuren du jour

Floral delights, mijn favoriete bloemengeuren du jour

Drie van mijn zomerse favorieten; Aura Loewe Floral, Dolce & Gabbana Rosa Excelsa en Thierry Mugler's Alien Eau Extraordinaire. Deze drie geuren hebben alledrie een andere bloem als hoofdrolspeelster wat ze een geheel eigen persoonlijkheid geeft. Loewe's Aura Floral is wulps en sensueel, Mugler's Alien Eau extraordinaire sprankelend en vrolijk en Dolce Rose Excelsa is elegant en fris en verkwikkend als een lentebriesje.


Aura Loewe Floral is een zoetere en sensuelere variant dan het origineel, de geurnoten van viooltjes, roos en jasmijn worden in deze geur extra geaccentueerd door onder andere vanille en patchouli waardoor het meer een gourmand wordt.

Bergamot, citroen en groene geurnoten openen de geur waarna het bloemige hart het vrijwel direct overneemt. Viooltjes, oranjebloesem, jasmijn en roos vormen het weelderige bloemenhart. De basis bestaat uit zoete vanille, muskus, patchouli en leer waardoor de geur haar zoete sensuele karakter krijgt. De flacon is hetzelfde als de klassieke Aura (eigenlijk is dat al Aura 2.0 er was ooit een eerdere versie maar ik denk niet dat die nog verkrijgbaar is) maar de inhoud is volkomen anders. De klassieke variant laat zich vooral kenmerken door de rozen en roze peper wat een elegante geur met pit oplevert, en hoewel die zachter is is die geur meer uitgesproken dan Aura Floral die meer aansluit bij de geurtrend van nu waar veel parfumhuizen aan meedoen. Het is een fijne geur maar geen legendarische creatie, al kan ik er wel van genieten want het is een lekkere zoetige bloemengeur.

Misschien moeten ze de échte klassieke Aura opnieuw tot leven laten komen, stiekem hoop ik zo dat de parfumhuizen dat gaan doen, en dan niet aanpassen maar zo authentiek mogelijk de klassiekers van de vorige eeuw terugbrengen. Daar zou mijn parfumliefhebbende hartje pas echt sneller van gaan kloppen.


Dolce & Gabbana Dolce Floral Drops was de nieuwe Dolce variant van vorig jaar en één van mijn favorieten tijdens de zwangerschap. Dolce Rosa Excelsa is de nieuwste Dolce geur en zoals de naam al doet vermoeden een ode aan de roos. Deze geurcompositie opent met de exotische geurnoten van papayabloesem en oranjebloesem. Witte amaryllis, waterlelie, narcis, Afrikaanse roos en Turkse roos zorgen voor het bijna wulpse maar toch heel lieflijke vrouwelijke karakter van de geur. Sandelhout, muskus en kasjmier vormen de warme basis. 
Nu ontwikkelt de geur zich bij mij niet heel sterk en blijven vooral de frisse delicate bloemen duidelijk waarneembaar maar dat vind ik eigenlijk wel heel erg fijn want het is een zalige niet te overdadige bloemengeur. Fijn voor overdag maar toch ook voor een avondje uit. De flacon is ditmaal gekroond met een koninklijke rode roos als dop en het frosted glas omhult de roze geurende vloeistof. Leuk als je al een Dolce geur hebt (staat altijd zo leuk die flacons die toch een beetje bij elkaar horen) maar ook zo een plaatje om te zien. 


Last but not least mijn favoriet van de vorige twee zomers, Alien Eau extraordinaire doet haar naam eer aan en is inderdaad een buitengewone geur. Waar ik aan Alien eerst even moest wennen was dit liefde op het eerste gezicht. De parfumeur die deze geur creëerde kreeg de opdracht om een geur te maken die als inspiratiebron een zonnestraal had... Begin er maar aan... Maar het is gelukt want Eau extraordinaire is zonnig, sprankelend, levendig en tja, gewoon echt stralend.
Deze onweerstaanbare geur opent met geurnoten van Tunesische neroli, groene thee en bergamot waarna Tiarébloemen en witte amber zorgen voor een subtiel exotisch tintje. De combinatie van de delicate witte neroli (extract van oranjebloesem) en Tiaré is bijzonder geslaagd, wat een heerlijk parfum is het toch en de flacon is wederom een futuristisch meesterwerkje van Mugler.