woensdag 5 september 2018

SPF Summer Countdown


Aan het begin van het seizoen begin ik altijd met een SPF50 om mijn nog winterbleke huid te laten wennen aan de straling van de feller wordende zon. Pas aan het eind van de zomer (zo half September) gebruik ik een vrij lage SPF maar dan ook alleen als de zonkracht niet meer zo heel erg hoog is, dus voor de middag of juist na een uur of 4.

Er is nog altijd wat onduidelijkheid over het gebruik van zonbescherming, zo bestaat er een regel dat je het aantal minuten dat je in de zon kan zitten zonder te verbranden mag vermenigvuldigen met de factor. Dat vind ik een heel gevaarlijk sommetje want dat houdt niet echt rekening met de kracht van de zon op dat moment.

Ik probeer altijd zo hoog mogelijk te smeren en bedenk goed dat je zelfs met een SPF 50 een serieus diepbruin kleurtje kan kweken, als je het maar rustig opbouwt. Op die manier zal je er ook het langst plezier van hebben. In één week van melkfles naar exotisch caramel gaat nou eenmaal niet zonder het risico op pijnlijke verbrandingen die je huid voor altijd beschadigen, met uitzondering van een selftan natuurlijk.


Als je echt niet witter dan wit op je vakantiebestemming wil arriveren investeer dan in een spraytan sessie bij de schoonheiddssalon of een goede selftanner en een portie geduld bij het aanbrengen. Tegen de tijd dat dat kleurtje vervaagt begint je huid dankzij een regelmatig aangebrachte hoge SPF bescherming op te bouwen en beloont je huid je met een mooi zongebruind tintje.

Klaar voor de start? Al vanaf het prille voorjaar smeer ik met een SPF50, mijn gezicht en décolleté blijf ik hier het liefst tot aan de winter mee insmeren omdat die huid nou eenmaal sneller teken van huidveroudering vertoont. Mijn favoriete SPF50, de Dermalogica Protection sport heeft er een serieuze concurrent bij gekregen door de lancering van de Hannah Body shield SPF50. Hannah wint steeds meer terrein in mijn badkamer en de Body Shield is een fantastische aanvulling op het bestaande Hannah assortiment én mijn suncare routine.


Mijn kleine meid wordt uiteraard ook optimaal beschermd tegen de zon, mijn favoriete hulpmiddelen zijn de Lancaster Sun Kids crème en de Anthelios van La Roche Posay.

De tussenstop tegen het eind van de zomervakantie is een SPF30, nog een hoge factor maar het is zonde om aan het eind van de zomer nog onverwacht te verbranden nietwaar? En je zal zien dat die SPF50 echt niet alle zonnestralen tegenhoudt maar juist zorgt voor een mooi duurzaam tintje.

SPF30 is al een stukje lager maar zorgt toch nog voor 96,6% bescherming (ter vergelijking SPF50 biedt 98% bescherming, zo heel erg veel verschil zit er dus misschien niet in maar ik vind toch hoe hoger hoe beter. Bron: Dermalogica). Deze beschermingsfactor is er in heel veel verschillende texturen, er is dus enorm veel keuze. Het verschilt van persoon tot persoon wat je prettig vind


Collistar Sun Mousse is de nieuwste aanwinst in het toch al vrij uitgebreide assortiment van suncare. De mousse is bruinverlengend, zorgt voor een snellere bruining en natuurlijk de nodige verzorging en bescherming. De frisse mousse brengt heel makkelijk aan, ik vind het na het smeren wel even fijn om mijn handen te wassen want na een heel lijf plakken mijn handen toch een beetje. Op de ingesmeerde zones heb ik trouwens geen last van een plakkerig gevoel.

Als je toch het liefst een rijke crème smeert dan is de Crème solaire sécurité van Clarins een heerlijk product. Deze crème is lekker vol van textuur en verzorgt je huid intens terwijl hij ook beschermt. De luxe crème smeert heel erg fijn uit en heeft een fijne zomerse geur. Deze blijft wel vrij lang aanwezig dus als je hem too much vind kan dat wel een minpuntje zijn.

Avène heeft een droge olie gecombineerd met een verstuiver die zorgt voor een ultrafijne mist. De olie trekt snel in en laat geen vettige laag achter maar een satijnzacht beschermlaagje. De subtiele geur vind ik heel erg fijn. Wel is het door die nevel goed uitkijken dat het product overal terechtkomt. Ik spray het product dan ook liever in de hand waarna ik het over de huid verdeel. Better safe than sorry.


Voor de sportievelingen is er een fijne lijn van Lancaster, de Sun Sport sprays zijn transpiratieproof en de stick is perfect om even snel de kwetsbare zones te beschermen. Ik ben niet zo sportief als ik zou willen maar de sprays zijn ook fijn in gebruik als ik een lange wandeling met de hondjes ga maken. En op vakantie maken we s'morgens vroeg altijd een wandeling naar een lekker bakkertje in een dorpje vlakbij de camping. Zo hebben we de calorieën alvast verbrand maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat onze huidjes dan ook even snel verbranden in de toch al felle Italiaanse ochtendzon.

Even snel sprayen en ik ben weer gerustgesteld, de Sun Sport Sprays overleven de transpiratie in mijn gezicht en zorgen er door de luchtige textuur ook niet voor dat ik extra hevig ga transpireren (warmte+vette zonnecrème voor het gezicht= een glimhoofd). Daarnaast hebben ze ook een onzichtbare finish waardoor ze ook bij de heren in dit gezin erg geliefd zijn.

Als de avonden merkbaar koeler worden en de geur van de herfst in de lucht hangt schakel ik over op een SPF10. Qua bescherming echt alleen geschikt voor een huid die niet verbrand en ik gebruik deze dus ook alleen als ik echt al heel erg bruin ben én alleen in eigen land dus niet op een tropisch eiland met wel nog een stevige zonkracht.


De hannah Fade treatment is en gezichtsverzorging met hele lage beschermingsfactor (SPF10). Deze bescherming is geschikt voor getinte of donkere huidtypes die aan een lage bescherming genoeg hebben omdat ze niet tot zelfden verbranden maar een ander probleempje hebben wat de zon betreft. De donkere huid heeft wel aanleg tot de vorming van huidverkleuringen en pigmentvlekken, iets waar ik ondanks een medium huid maar "donkere roots" ook last van heb. Aan het begin van het seizoen smeer ik dus met een hoge factor en neem ik de pigmentatie maar voor lief en aan het eind van het seizoen pak ik de pigmentatie aan met de Fade treatment van hannah.

Ik heb een zeer gevoelige huid dus een speciaal product tegen pigmentvlekken is te heftig voor mijn huid. De hannah fade treatment bevat zoethout tegen hyperpigmentatie, niacinamide (vitamine B3) heeft een ontstekingsremmende en kalmerende werking en zorgt voor de aanmaak van ceramiden en vetzuren waardoor de barièrefunctie van de huid versterkt wordt. Macadamia olie zorgt ook voor de nodige hydratatie en goede vetten en is net als vitamine C en E rijk aan antioxidanten.

Een olie roept bij mij altijd een zomers gevoel op maar aan het strand vind ik olie en zand niet echt een geschikte combinatie. In mijn achtertuin heb ik daar, op de zandbak van dochterlief na, geen last van dus smeer ik mijn benen dan lekker in met deze olie van Korres met SPF10. Zo zijn ze toch nog een beetje beschermt tegen de zon maar ik vind de olie vooral fijn omdat hij mijn bruine benen goed verzorgt en schilferen en uitdrogen tegengaat. Zo lijken ze eindeloos lang zongebruind te blijven.

De factor die voor jou geschikt is hangt natuurlijk ook een beetje af van je huidtype, net als de tijd die je zelfs mét hoge bescherming in de zon kan doorbrengen. Daarom kies ik er heel bewust voor om met een hoge factor te smeren en tijdens de piekuren uit de zon te blijven. Ik bouw de factor langzaam af als ik zie dat de natuurlijke bescherming (die bruine tint) voldoende aanwezig is. Het einde van het seizoen is al een beetje in zicht maar blijf je kostbare huid goed verzorgen, met al die fijne suncare producten is dat sowieso geen straf! Geniet nog even van het nazomerzonnetje, happy tanning!