dinsdag 13 juni 2017

Rozenolie: Dr Hauschka vs Weleda



Het is een stukje jeugdsentiment, ik heb een vage herinnering uit mijn prille jeugd van een product met een heerlijke rozengeur, wat het precies was weet ik niet meer en ook mijn moeder heeft geen idee meer wat het geweest kan zijn. Wel weet ik dat een mooie zuivere rozengeur mij nog altijd een fijn gevoel bezorgt, en dat is ook wat de geur van roos doet, het heeft een kalmerende, troostende werking die zorgt voor een gevoel van harmonie. Dus toen ik in verwachting was ging ik op zoek naar zuivere producten op basis van rozen en kwam toen natuurlijk uit bij Dr, Hauschka en Weleda. Beide merken richten zich op natuurlijke cosmetica en hebben allebei een fijne productlijn op basis van de koningin uit het bloemenrijk: de roos. 

De Weleda wilde rozenolie zit in een donker getinte flacon en heeft een inhoud van 100ml (€17,49) de wilde rozenolie zorgt voor een zachte, soepele en veerkrachtige huid. De Bodyolie rozen van Dr. Hauschka zit in een transparante 75ml pompflacon (€18,50) en wordt gemaakt volgens een bijzondere procedure. Gedroogde knoppen van de Damascena roos weken een week lang in verwarmde zonnebloemolie zodat de knoppen al hun geurige en verzorgende eigenschappen aan de olie kunnen afgeven. 

De oliën breng je voor het beste resultaat aan op een nog vochtige huid na het douchen. Ik denk vaak na het afdrogen pas aan de stap insmeren dus dat gaat bij mij nogal eens mis maar ik kan je verzekeren dat de olie ook op een huid die al is afgedroogd fijn aanbrengt. Wel blijft de huid wat vetter als je de olie op een droge huid aanbrengt, dus als je je snel wilt aankleden dan is het wel aan te raden om de olie op een vochtige huid aan te brengen.

Qua ingrediënten zijn er een paar kleine verschillen, de olie van de Olie van Weleda bestaat uit olie van jojoba, amandel en rozenbottel en die van Dr Hauschka uit olie van zonnebloem en jojoba. Beiden bevatten olie uit Damascena rozen en natuurlijke geurstoffen* en de Weleda bevat daarnaast hulpstoffen Benzyl alcohol en Benzyl benzoate maar deze zijn beiden ook afkomstig uit natuurlijke essentiële oliën.

Ik vind beide oliën eigenlijk even fijn, qua geur zijn de verschillen ook minimaal, dus een favoriet kiezen is lastig maar als het dan toch moet dan ga ik voor de Dr. Hauschka omdat die in een handige pompflacon verpakt zit. Wel is die in verhouding weer wat duurder als je de inhoud vergelijkt. Ik gebruik beide oliën voor mijn lijf, de puntjes van mijn haar en mijn handen en nagelriemen. Ook de kleine dreumes krijgt af en toe een fijne massage met deze heerlijke oliën. Vanaf de leeftijd van 3 maanden mag je de Dr. Hauschka rozenolie gebruiken voor een babymassage, van Weleda gebruik ik trouwens ook graag de neutrale Calendula baby olie.

Mocht mijn kleine meid als ze later groot is ook plezierige herinneringen hebben aan de geur van rozen in cosmetica dan weet ze in ieder geval van welke producten het kwam, ik heb namelijk het idee dat deze beauty iconen over tientallen jaren nog verkrijgbaar zullen zijn. Ik hoop het althans...Weleda en Dr. Hauschka shop je bij reformzaak, schoonheidssalon en drogist.


* Fragrance (Parfum), Citronellol, Geraniol, Linalool, Citral, Eugenol, Farnesol, Limonene.

BigGreenSmile

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

thanks for reading! laat gerust een berichtje achter :)