donderdag 8 maart 2018

Zuiver schoon en verzorgd haar



Het is momenteel één van de zaken waar ik mij veel me bezighoud, de herkomst van mijn persoonlijke verzorging, voeding en eigenlijk alles wat ik in huis haal. Er is zoveel chemische rommel om ons heen en het liefst zou ik alle chemicaliën bannen uit mijn levensstijl maar dat is niet zo simpel. Ik begin daarom maar met het uitbannen van de meest belastende chemicaliën en probeer zo bewust mogelijk te kiezen voor mijn verzorging.

Ik vind het dan ook heel erg fijn dat merken als Redken en Kérastase zich ook steeds meer toeleggen op het gebruik van duurzame en natuurlijke ingrediënten voor hun verzorgingsproducten. Bij Kérastase wordt het fenomeen omschreven als de zoektocht naar verantwoorde luxe. Kérastase zette eerst al een belangrijke stap door de verpakkingen van alle producten te veranderen om de ecologische voetafdruk te verkleinen en lanceerde daarna de Aura Botanica productlijn. Een reeks producten die grotendeels uit natuurlijke ingrediënten bestaan zoals verantwoord aangekochte met de hand geperste kokosnoot- en arganolie. Het kostte het team 18 maanden voor de de ultieme 99% biologisch afbreekbare formules die ook nog eens heel erg fijn zijn voor je haar hadden ontwikkeld. Leuk weetje, de shampoo uit de Aura Botanica lijn is het eerste Kérastase product dat voor 100% uit post consumer recycled plastic bestaat.

De sulfaatvrije shampoo uit de Aura Botanica serie bevat effiiciënte schuimende stoffen die van nature in kokosolie aanwezig zijn. De verzorgende balsem is toch sterk ontwarrend dankzij de hoge concentratie oliën van zonnebloemen, kokosnoten en natuurlijk die bijzondere arganolie. En dat allemaal zonder sulfaten, parabenen en siliconen.


De shampoo zorgt voor schoon haar dat door de balsem zelfs met mijn lengte goed uit te kammen is en het is na het drogen lekker luchtig en veerkrachtig. De geur van de Aura Botanica producten is een frisse mix van munt, citrus, jasmijn, amber, patchouli en vanille die samen zorgen voor een gevoel van 'natural luxury'.

Dat het een succesvolle lijn is blijkt wel uit de gezinsuitbreiding, er zijn 4 nieuwe Aura Botanica producten gelanceerd om aan iedere wens te kunnen voldoen. Er is nu een nog rijke shampoo voor droog haar en drie leave-in verzorgingen die ook stylen. Zo is er een Eau de Vages voor luchtige lokken, Lait de Soie voor glad haar en Crème de Boucles voor mooie veerkrachtige krullen. Allemaal zonder sulfaten, parabenen en siliconen en de producten bestaan voor 98% uit natuurlijke grondstoffen uit eerlijke handel.


Als je net als ik vaak in parfumeriezaken en drogisterijen tussen de verzorgingsproducten snuffelt heb je vast wel eens een fles micellair water gezien, misschien heb je het zelfs wel eens gebruikt en gezien hoe effectief het heldere water make-up en vuil verwijderd. Redken heeft de technologie van het micellair water verwerkt in de Clean Maniac Micellar shampoo, een shampoo waarin de reinigende 'micellen' het vuil en talg op het haar en de hoofdhuid als een magneet aantrekken zonder de natuurlijke beschermlaag van het haar daarbij aan te tasten. 

De Clean Maniac conditioner heeft een hydraterende werking en bevat net als de shampoo de Neofresh technologie van Redken, een technologie die geurtjes neutraliseert zodat je haar weer lekker fris ruikt. De Clean Maniac producten zorgen voor heerlijk fris en schoon haar dat luchtig en soepel valt 

De shampoo en conditioner zijn vrij van sulfaten en silicone en dat voel je en zie je, de shampoo schuimt veel minder sterk dan een traditionele shampoo vol schuimopwekkende sulfaten en het haar voelt ook niet heel erg glad na het gebruik van de conditioner want daar zorgen de siliconen gewoonlijk voor. Die leggen namelijk een glad laagje om de haar waardoor het gaat glanzen en zacht aanvoelt maar dit is dus niet omdat je haar zo gezond is geworden van het product maar omdat er een soort plastic laagje om je haar zit. Ik merk het duidelijk als ik een product met silicone heb gebruikt voor mijn haar, het voelt té zacht en mijn krullen worden er futloos van. 

Na gebruik van het Clean Maniac duo voelt mijn haar lekker schoon en hoewel ik even moest wennen aan het 'niet zo gladde haar' na de conditioner zie ik duidelijk verschil. Mijn haar lijkt meer volume te hebben en blijft ook langer schoon na de wasbeurt omdat siliconen ook de eigenschap hebben om vuil aan te trekken (aha).

En nu? Ik heb nog een aantal producten staan die wel silicone bevatten, ik gooi die niet meteen in de vuilnisbak want dat is helemaal geen duurzame gedachte. Ik gebruik ze gewoon tot de lege verpakkingen bij het plastic afval mogen maar wissel ze wel af met de producten waar ze niet in zitten. Nu heb ik ook wat fijner, niet al te droog haar dus mijn haar kan prima zonder silicone. Het is even zoeken wat je wel of niet nodig hebt natuurlijk, heel erg droog haar kan juist weer enorm opknappen van de beschermende en gladmakende werking van silicone maar gebruik het dan met mate. Ik ben in ieder geval erg tevreden over deze twee fijne productlijnen van Kérastase en Redken. Elke stap in de goede richting is er toch weer ééntje.